"En Dagens"

Begravning
Idag var det begravning för mina kusiners farfar. Begravningen var väldigt fin och mina kusiner skötte sig exemplariskt.  Det är som alltid sorgligt att gå på begravningar, men det var väldigt fint och mer personligt än vad jag har varit med om tidigare. Det är ju tyvärr så att livet inte varar för evigt och jag antar att det helt enkelt är så att vi människor måste klara att förlora någon vi älskar, hur fruktansvärt det än känns. 

Barn på begravning
Det finns gamla idéer om att barn inte bör närvara vid begravningar. Jag personligen tror att det är väldigt viktigt att barn får chansen att ta farväl själva och är helt emot att inte låta barnen följa med, jag är övertygad om att det skadar mer än hjälper. Självklart skall dem få välja själva, men det är inte rätt att stänga dem ute. Dem behöver förstå och dem behöver få vara hos sina föräldrar, i annat fall känner dem sig utestängda och ett sådant minne sitter ofta kvar även när dem är vuxna. Jag har även nutida psykologisk forskning bakom mig i den här frågan. Jag tycker att det var ett bra beslut att mina kusiner fick närvara.

Präster
Det är intressant att det finns människor som vill bli präster, sorgen och kärlek kombineras, men trots det handlar deras arbete om död ofta och jag kan inte förstå hur dem orkar med det. Förmodligen blir dem härdade på något vis eller så tror de verkligen på en högre verklighet. Jag förstår att människor hoppas på det, men att spendera hela sitt liv med att vänta på det känns inte riktigt friskt. Alla är olika och jag är glad att det finns de som vill bli präster.

Oliver i köket
Oliver är expert på att diska (gäster behöver inte avskräckas för jag diskade lite extra på Olivers hög också) det är precis som om han har gjort det förut? Någon som vill ta på sig ansvaret? Eller så är han ett väldigt intelligent barn... Oliver var jätte söt och helt koncentrerad, men jag hittade inte kameran. Synd, men det kommer väl fler tillfällen. Vi har även lagat fiskgratäng och kycklinggryta, så nu har vi mat för två dagar framöver, otroligt skönt med falsk micromat!

"Nej, inte chokladsås"
Jag vaknade i natt av att T skrek, satte sig upp som en stel pinne, stirrade mot golvet och sade "nej,nej, Oliver inte chokladsås där, nej,nej". Och så dunk ner i sängen igen... Intressant. Antingen lider han av någon form av smuts fobi när han sover eller så behöver han en pause ifrån pappa-livet en stund.

/Maria



Kommentarer
Postat av: Jennifer

Haha, vilken underbar upplevelse du måste haft av att T vaknade så. Måste skrämt livet ur dig!

2010-04-23 @ 10:22:37
URL: http://jenniferhgan.eblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0