Vem dödar Lucia?!

Idag är det Lucia. Det verkar dock bara vara jag som förstår det. Det är viktigt att förstå att IDAG är det Lucia! Vi var bjudna till Olivers dagis (vilket vi inte var förra året), jag har tjatat på Oliver hela helgen om att "mamma och pappa ska vara med på dagis och sjunga och titta på dig", vi har till och med repat lite på pepparkaksgubbarnas sång eftersom Oliver skulle vara pepparkaksgubbe. Vi vaknade i morse, satte glitter i håret, drog på kostymen och tittade på den fina lucian på tv. Oliver tyckte det var mysigt och spännande. T ringde till dagis strax innan sju för att kontrollera att vi skulle vara där klockan sju.

DÅ visar det sig att lucia firandet hade varit i fredags (tänk er mig vansinnig, som en seriefigur redo att slita av sitt hår, i ärlighetensnamn helst lärarnas hår). Ja, så här står vi med världens mest förväntansfulla barn och får försöka förklara att det inte blir något firande för hans del. Förbannade dagis.

När vi lämnar vår fina pepparkaksgubbe (alla andra hade vanliga kläder, hallå! Det är Lucia IDAG, någon?!) kunde jag inte låta bli att i frågasätta varför firandet inte ägde rum på lucia. "Ja, men du får läsa på lappen vi satte upp". Jaha! Ja, men visst. Där står välkommen på lucia firande klockan, blabla, den 10/12. Ehm, ja men visst. Vem i hela friden läser ett datum om när lucia är? Jag vet att det är IDAG, ingen annnan dag. Okej, om den 13:de hade varit under helgen, då hade jag självklart tittat på datumet, men det är en måndag! De kunde åtminstone ha stryckit under datumet eller skickat ett mail eller sagt något på torsdagen! Men nej. Såklart inte. Vi borde ju ha fattat det själva att dagis firar lucia tre dagar innan lucia är.

Just nu har jag god lust att hämta min son och byta dagis. Ja, jag överdriver väl kanske lite, men det går inte att undgå att känna sig som världens sämsta mamma. Oliver har tränat på sångerna på dagis i flera veckor och så får han aldrig sjunga dom. Jag är riktigt arg. Jag irriterar ihjäl mig på dessa lärare som tydligen har svårigheter med att kommunicera.

Som tur är kunde vi följa med till ett annat dagis klockan 3 på lussefirande. Det blir inte samma sak för Oliver, men han får åtminstone chansen att sjunga med och se en lucia. Han kommer nog tycka att det är kul.

Tycker ni att jag överreagerar? Lucia är den mysigaste högtiden på året, med undantag ifrån julafton, jag har sett fram emot den i flera veckor. Bråka inte med gravida. Skriv nu bra kommentarer!

Kommentarer
Postat av: Josefine

Det är väl klart att man ska fira lucia på luciadagen. Jag tyckte det var jätteroligt när jag var liten. Isåfall kan vi fira julafton tre dagar innan också. Varför skulle det vara bättre att fira i fredags än på den riktiga luciadagen? Tråkigt tråkigt

2010-12-13 @ 09:33:43
Postat av: en kärlekssaga: en annorlunda blogg om unga föräldrar.

Du överreagerar inte det minsta, jag hade varit minst lika förbannad! Jag är glad att Thindra fick komma till sitt dagis och vara med på luciatåget idag fast hon egentligen inte har tid där på måndagar nu när jag är mammaledig! Det betyder så mycket för barnen när det övat så mycket inför något, de blir ju så stolta när de får visa föräldrarna vad de har lärt sig!



Det kanske inte är samma sak men dagis sa inte till mig när det var nallefest så Thindra hade ingen egen nalle med sig utan fick låna där. Då erkände de i alla fall själva att de glömt säga det till mig men jag tyckte verkligen synd om henne ändå. Förstår alltså precis hur du känner nu!



Men kan inte Oliver få lussa för dina eller sambons föräldrar eller någon annan släkting? Det blir ju inte riktigt samma sak men då får han ju visa upp sig lite i alla fall=)



Kram till er!

2010-12-13 @ 09:37:11
URL: http://enkarlekssaga.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jag tycker verkligen inte att du överreagerar! Ska de fira lucia på en annan dag än just luciadagen (om den, som du säger, inte infaller under helgen), så borde de vara VÄLDIGT tydliga med det och påminna föräldrarna både muntligen och skriftligen. Men varför fira lucia någon annan dag än idag?! Det är ju helt idiotiskt!! Jag hade högst sannolikt lyckats missa det precis som du och jag hade garanterat varit lika irriterad, förbannad och ledsen och besviken för mitt barns skull. Vilken tur att ni får fira på ett annat dagis, även om det inte blir samma sak för Oliver. Annars hade ni fått följa med till Anthonys firande, det kan jag lova! Nej usch vad upprörd jag blev nu! Kan fortfarande inte fatta VARFÖR man kommer på en så befängd idé som att fira lucia den tionde december...

2010-12-13 @ 09:40:44
URL: http://mammacaruso.blogg.se/
Postat av: stefan

lite lite lite överdriver du nog:)

2010-12-13 @ 11:53:39
Postat av: Smurvelmurvelsmurfen

Nej absolut inte, lucia är idag. Punkt. (Eh ja okej, jag insåg imorse att det var lucia idag för att vi inte hade någon biologi breddning, men det var bara för att jag själv inte på något sätt var involverad i något luciafirande på annat sätt än att följa efter alla andra till aulan).

Jag ser inte alls poängen i att INTE hålla det idag? Det låter ju bara som att någon inte kan datumen och anser att världen ska rätta sig efter det. Jag förstår absolut att du blev arg, det skulle jag också ha blivit i den situationen.

2010-12-13 @ 12:56:04
URL: http://smurvelmurvelsmurfen.blogg.se/
Postat av: Daniel

Tråkigt att dte blev så. Lucia hör ju barn till & som förälder få stolt titta & lyssna.

USH så irriterande att det blev så fel!!!

2010-12-13 @ 19:22:40
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Nena

Men idoter !! Fan vad otrevliga dom är!! Och håller med dej, självklart ha man lusia på lusia inte förre lr efter !!!

2010-12-15 @ 10:36:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0