Män tycker vi är jämställda.

Vårt samhälle är inte jämställt. Det var nog ingen nyhet för någon (nu tänker kvinnorna: nej... och männen: åh nej, inte en ny gudrun!). Det känns överflödigt att förklara varför vi inte är jämställda, men för att dra några exempel: Vi har olika lön trots att vi utför samma arbete, de arbetsplatser där kvinnor är mest representerade har låga löner, det är främst mammor som tar ut föräldrarledighet, det är främst mammor som lämnar på dagis och det är främst mammor som får vårdnaden över barnen.

Jag tänker inte mana till upplopp, jag är inte nya gudrun även om jag tycker många av hennes ideér är bra (och några helt befängda). Men jag tycker att det är viktigt att vi föregår med gott exempel för våra barn, visar att i ett hushåll delar man på sysslorna, båda hämtar på dagis och bådas arbeten är lika viktiga. Jag tror det skulle ge våra barn chansen att (per automatik) skapa ett mer jämställt samhälle.  


Tobias har inget emot att hänga tvätt, jag råkade bara fånga honom i ett ögon blick då han berättade något han inte var så förtjust i. Men andra män kanske ser ut så här i ren protest när de hänger tvätt? Skämt o sido, ämnet är viktigt...


Kommentarer
Postat av: Mammabea.se

...

2010-07-04 @ 00:36:37
URL: http://mammabea.se
Postat av: Malan

Sjukt snygg och bra blogg.

Mera jämställdhet tack!! =)



Ha det bäst!

2010-07-04 @ 00:58:27
URL: http://florhage.blogg.se/
Postat av: Mammabea.se

Här hemma är det väldigt jämställt. Vi har delat upp de så att sambon lämnar, och jag hämtar från dagis. Jag lagar maten och sambon diskar. Vi tvättar våra egna kläder, båda handlar även om jag föredrar att handla själv. Och så är sambon ganska så pedantiskt, så det är oftast han som står för sortering och småplock. Jag kör med dammsugaren och skurar :P

2010-07-04 @ 12:53:48
URL: http://mammabea.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0