Hemlösa - Unga i politiken - GP - Åsikter - Godmorgon!

Jag har precis lagt ifrån mig gårdagens GP, dagens tidning har förmodligen lämnats av en väldigt trött brevbärare (reportage i Kungsbacka Posten) och jag önskar att jag kunde gotta mig i den men dessvärre har jag ett väldigt sött sovande barn på halsen som jag inte vill lämna ensam. Därför tänkte jag nu ta tillfället i akt och ventilera mina känslor över somliga artiklar.

Vi kan börja med reklamen från tidningen Faktum (återfinns på baksidan av GP och runt om i hela Göteborg) den lyder någonting i stil med: ”Hur gör jag för att trivas med att leva under en bro” ”Besök våra försäljare och be om ett inredningsråd”. Jag får väl börja med att erkänna att jag i min ensamhet började skratta högt åt det här dilemmat, det gjordes inte för att vara elak utan snarare för att jag fick upp en väldigt ironisk bild av mig sovande under en bro med en uteliggare som försökte rigga upp min bostad med löv, snö och kvistar. Jag funderade också ett slag på om jag kanske skulle fått morgontidningen till den adressen eller om det kanske var så att Faktum gav mig en gratis tidning varje månad? Omöjligt att veta även om jag tror att så inte skulle vara fallet. Efter att jag hade skrattat ett slag insåg jag mitt misstag, inte får man skratta åt sådant tänkte jag och kvävde mitt skratt med en djup ångest.

Jag har alltid varit av den åsikten att uteliggare har sig själva att skylla, då syftar jag givetvis inte på hur dem blev uteliggare utan på att dem inte söker hjälp hos socialmyndigheten. Vem missade reportaget på SVT om ett kommunråd som sa att i hennes stad fanns inga uteliggare och som sedan blev motbevisad när tre av dem ställde upp på intervju? Det lär bero på att dem inte söker hjälp, jag har så bra förtroende för svenska myndigheter att jag på fullaste allvar tror att dem skulle hjälpa en man/kvinna som var hungrig och inte hade tak överhuvudet. Det som hindrar dessa människor från att söka hjälp är

A) De kan vara tvungna att infinna sig på en viss plats en dag i veckan, vilket somliga inte anser att de vill – Mitt svar: skyll dig själv. 

B) De är inte svenska medborgare – Mitt svar: Ansök, om ansökan avslås beror det på att personen i fråga har det för bra i sitt hemland för att få stanna kvar och då kanske det vore bättre för den drabbade att åka hem?

Jag kan inte sitta med pekpinnar och säga så här är det. Istället för jag fram min åsikt, mitt perspektiv och om det skulle visa sig vara helt fel har jag redan rustat upp med en pulserande ångest som just nu dunkar sig fram i mina ådror. Jag tycker synd om uteliggare, jag tycker det är hemskt att människor inte har hem, jag köper Faktum ibland, men kom inte och säg att människorna inte har något val. Man har alltid ett val och om det är inlärd hjälplöshet som sätter stopp borde de lära om.

 

Jag vill också ta tillfället i akt och applådera lite smått för den sjuttonåriga tjej i Ale kommun som ligger två på partiets röstsedel. Partiet Kungsbackaborna har en ung kille på sin valsedel och det är också värt ett litet hurra. Bra med lite ungdomligt blod i kommuner, hur många procent unga deltar i valet och hur många procent av platserna i kommunerna har tilldelats dem? Någonting säger mig att det inte riktigt är jämt.



/Maria


Kommentarer
Postat av: Linnea

Blev så "glad" när jag läste detta, för jag tycker precis likadant som du!

Sen kan det säkert finnas de som av olika anledningar är rädda för eller inte litar på myndigheterna och har man ingen insyn i de fallen så kan man ju inte säga att de har fel eller att deras känslor är obefogade.

Men i övrigt så tycker jag precis så som du har skrivit här. Dock blir man lätt idiotförklarad av en del om man säger att man tycker så, även om man framhåller att man självklart tycker synd om uteliggarna... Jag tror du är den första jag har stött på som håller med mig helt i den här frågan.

2010-04-04 @ 16:15:49
URL: http://mammacaruso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0