Bostad

Vi var och tittade på en trea i vårt område igår. Den var under all kritik. Vi hade sett bilder på den och vi förstod redan då att vi var tvugna att agera hantverkare för att kunna leva där. Måla väggar och lägga golv. Det visade sig dock att det var värre än så, för att ens få huset beboeligt skulle vi vara tvugna att byta alla lister, måla i alla rum, lägga nya golv i alla rum, spakla som bara sjutton, måla om alla tak och köpa nya luckor till köket. Sedan fanns det inte heller någon diskmaskin, tvättmaskinen var i från en svunnen tidsålder och det gällde även kylen och frysen som vilken dag som helst kommer att rasa ihop. Rent ekonomiskt, i förhållande till vad en bostad kostar, är det ingen stor utgift. Men tidsmässigt är det förödande. Jag skulle varit höggravid eller ha en liten bebis vid tillträdesdagen och jag orkar inte med att leva i en fallfärdig lägenhet om så ens i en vecka.

De vill ha 1.250.000 för lägenheten. Vi gav 1.225.000 för våran och den var i bra mycket bättre skick, iofs är det en tvåa. Det har varit 5 treor till salu, som jag kan se ifrån mina fönster sedan vi flyttade in för två och ett halvt år sedan. Det känns inte direkt som att läget är kört om vi inte stressar oss till den här och det har ju förmodligen varit mer än fem till salu, jag ser inte hela området hem i från... De lägenheterna har gått för mellan 1.150.000 till 1.500.000. Varav alla har varit i toppskick, fullt renoverade och med nya vitvaror.

Den lägenheten vi kollade på känns som ett riktigt botten napp. Om det är någon som köper den för 1.250.000 gör de en dålig affär och har ingen koll på vad övriga lägenheter här har gått för och hur de ser ut. På tal om det måste jag kommentera hur dumt det är att det inte går att få tag på statistik för bostadsrätter! Hus ligger uppe till allas förfogande, men nej, gör br priserna hemliga - Varför? Tröttsamt. Här har jag vandrat runt bland husen och ställt grannarna mot väggen, för att få reda på vad de köpte för och vad som då ingick. Jag känner mig som en gangster! Nu vet alla vem jag är i alla fall. Jag är kändis hos de nya på gatan. Wow.

Vi är i behov av en trea, vi har snart två barn och känner väl redan nu att vi håller på att växa ur vår lägenhet (jag önskar att vi kunde få bygga ut den...). Men det är ingen stress, en bebis tar mindre plats än Olivers dockor. Inom tre år måste vi ha en större bostadsyta. Ingen stress här inte. Jag trivs riktigt bra. I värsta fall får väl jag och t klämma in en 1.20 säng i O:s rum och så får han och bebisen dela vårt.

Mäklaren lär ringa idag och vi kommer lägga ett bud. På 900.000 kronor. Ett dåligt bud i förhållandevis till utropspriset (vars pris var over the top för den lägenheten!). Jag skulle säga att den lägenhetn är värd 1.150.000, men OM jag ska renovera som höggravid (!) då ska jag inte betala ett öre över 900.000 kronor. Det ska ni veta.

Kommentarer
Postat av: Linnea

Bra tänkt tycker jag. Jag hade inte heller betalat mer än så för en lägenhet som den du beskriver om man ser till vad de andra lägenheterna i mycket bättre skick gått för.



Varför skulle juridik vara tråkigt? Du hjälper mig inte direkt nu när jag sitter här och undrar om jag verkligen valt rätt ;) Vad tycker du jag ska läsa som är mer spännande? Kom med förslag här nu! Inte för att du kanske känner mig så jätteväl, men ändå... :)

2010-11-29 @ 19:23:01
URL: http://mammacaruso.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Tips är att kolla om det finns treor kvar i Björkris. Där är ju ALLT nytt vid inflytt och man får vara med och bestämma hur det ska se ut i lägenheten. Annars är det ju BRF Polstjärnan dom bygger mellan Fors och Hålabäck.

2010-12-04 @ 23:22:32
URL: http://jenniferhagne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0