Sökes! En människa med x-inställning.

Nedan följer tre påståenden, instämmer du eller inte?

1. I regel har vi människor en inneboende motvilja mot att arbeta. Vi försöker undvika det om vi kan.

2. Vi vill i regel bli styrda, slippa ta ansvar och har i grunden inte så höga ambitioner. Vi föredrar trygghet framför att växa och utvecklas.

3. Det är oftast nödvändigt att tvinga och hota med bestraffningar för att få människor att anstränga sig och prestera.

- Om du instämmer på minst två är du en människa med x-inställning. Då är jag intresserad av att komma i kontakt med dig eftersom jag gärna vill kunna förstå din inställning.

- Om du inte instämde har du en så kallad y-inställning.

(Källa: Arbetssätt och lärande av Matts Dahlkwist)


Kommentarer
Postat av: Linnea

Haha! Min inställning är att det där nog faktiskt stämmer in på en del människor (och till viss del på mig. Jag vill gärna arbeta och utvecklas, göra rätt för mig etc. Men jag betalar gärna någon annan för att utföra vissa typer av arbete, som t.ex. tvätta bilen, städa, diska, sköta om min trädgård och mitt hus (i framtiden) och liknande uppgifter).



Slutsats: Hot och bestraffningar funkar inte och är helt fel. De flesta människor vill nog arbeta, men jag är säker på att det finns en hel del som gärna undviker det. De flesta har nog ambitioner och vill ha ansvar, växa och utvecklas, men jag är också säker på att det finns en del som föredrar trygghet och gärna ser att någon annan bestämmer. Feghet skulle jag kalla det.

2010-11-11 @ 11:32:00
URL: http://mammacaruso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0