Mindre inkomst = mer utgifter

Som två studenter har vi inte haft den bästa ekonomin en familj kan ha, men vi har absolut klarat oss. Eftersom vi väntar barn nu i april tog vi beslutet om att jag skulle vara föräldrarledig redan från februari. På så vis minskar vi våra studielån lite. Jag går ifrån att få (och låna) drygt 8000 kronor i månaden till att ha en inkomst på 4000 från föräldrarpenningen. Min inkomst har alltså halverats. Det kom inte som en chock utan var givetvis väntat.

Men när jag tog studielån hade jag en inkomst på 2600 (studiebidrag, lånedelen räknas inte) och nu har jag en inkomst på 4000. Vilket gör att jag i teorin har en högre inkomst nu, i praktiken är det motsatsen. Så kommunen valde att höja dagisavgiften. Jag förstår varför, men det hindrar inte situationen från att bli en smula ironisk. Jag halverar min inkomst och får större utgifter. Ja ni förstår. Oerhört tröttsamt.



Kommentarer
Postat av: Denise

Hur länge har du tagit studielån?

2011-02-24 @ 09:21:13
Postat av: Jag svarar

Jag har tagit studielån i ett halvår. Innan dess klarade vi oss bra utan den inkomsten :)

2011-02-24 @ 09:27:56
URL: http://mariadahlgren.blogg.se/
Postat av: Linnea

Tröttsamt... Jag har ju också den otroliga summan av 4000 kr i föräldrapenning och 8700 eller vad det nu är i studiemedel. I och med att studielånet inte är en inkomst utan en skuld så är det ju som du säger helt logiskt att man får lägre dagisavgift, rätt till vissa bidrag etc när man går på studiemedel som man inte får när man går på fp, men ur likviditetssynpunkt blir det ju helt fel! Jag tycker ju att jag har det jätteglassigt nu när jag tar studielån jämfört med när jag var mammaledig!

2011-02-24 @ 09:39:15
URL: http://mammacaruso.blogg.se.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Tråkigt.

2011-02-25 @ 07:22:16
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Linnea

Förresten kom jag på en sak så här i efterhand... Hur fick kommunen reda på att din inkomst har förändrats? :O Var du så ehmm... dum att du anmälde det själv, eller hur gör de? Förresten, måste du betala dagisavgift om du är föräldraledig? Alltså, får man ens ha barnet på dagis mer än 15 timmar i veckan när man går på föräldrapenning? Även om man studerar... jag menar föräldrapenningen får man ju var att man ska vara föräldraledig. Hur går det där ihop egentligen? hemskt mycket nyfiken och tacksam för ett jättebra svar ;)

2011-03-14 @ 11:04:44
URL: http://mammacaruso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0