Godmorning and hello teletubbies.



Barn framför tv:n är alltid ett lika hett diskussionsämne. Som tvåbarnsförälder har jag ändrat åsikt. Barnens tv-tittande hjälper mig i vardagen mer än något annat. Jag kan få en liten sovmorgon, laga mat i lugn och ro, ta en snabbdusch, plocka undan det värsta, lägga in en maskin tvätt. Tv-tittande är okej i lagom doser, maximalt två timmar för den äldsta och en timme för den yngsta. Oliver tittar gärna en stund efter dagis, det hjälper honom att varva ner innan det är dags att köra igång igen. Det viktigaste tycker jag är att barnen överlag inte är passiva i sin tillvaro.

När barnen ser själva på tv så ser de på sina filmer eller på Disney Junior, vilket jag tycker är en kanon kanal eftersom barnen är delaktiga i programmen genom att tillexempel delta i problemlösning. Oliver somnar rätt tidigt på kvällen, men Elias kan vara vaken till midnatt och frågan är då - är det okej att en 6månaders bebis ser på exempelvis Criminal minds? Han förstår säkert inte vad som händer på tv:n men han känner förmodligen av att vi förändras.

Bör man låta honom vara med? Och i så fall upp till vilken ålder? Vart drar man gränsen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0