Olika blogg människor

Jag har spenderat en hel del tid i blogg träsket på senaste och kommit fram till följande:

Det finns fyra typer av blogg-människor.

Den personliga
Skriver om sina dagar, om sitt liv och är i många fall inte intresserad av antalet läsare, utan snarare att deras närmaste läser bloggen. Det blir helt enkelt ett vi att informera de man känner om vad man gjort och ett sätt för en själv att skriva en dagbok som kan bli väldigt kul att ha i framtiden.
Till exempel Jag (men jag älskar kommentarer).

Den allmänna
Skriver om allt möjligt, gör det möjligt för läsare att kommentera inlägg genom frågeställningar och allmänna inlägg som kan anses vara av intresse för besökare (så som "ett flyg landade på min tomt").
Till exempel Foki.

Den extrema
En person som främst skriver om sitt liv, men eftersom det är extremt på något vis kan människor inte låta bli att läsa om det.
Till exempel Kissie.

Den fokuserade
En person som skriver om ett specifikt ämne och som därmed får läsare genom att de är intresserade av ämnet. Till exempel unga mammorbloggar eller träningsbloggar eller affärsbloggar.

Har jag en korrrekt uppfattning? 

/Maria


Kommentarer
Postat av: Egomamma-en vanlig mamma med en ovanlig bakgrund

JAG tror att det finns minst en sort till. Nämligen jag. Det känns inte som jag matchar någon av kategorierna, för jag vill INTE att mina närmaste ska läsa min blogg. Jag skriver inte bara allmänna inlägg om roliga saker som foki, jag är inte extrem som Kissie (senast igår tog jag ju bort inlägg för att jag inte kände att det var särskilt kul med negativa inlägg på en i övrigt hyfsat trevlig blogg..) och jag bloggar inte bara om hästar eller mina barn eller fotografering eller digiscrapping, som är mina intressen.

Jag tror att du får lägga till kategorin "Mixblogg" som min. Jag försöker hålla en smårolig linje, med en personlig del och med inblandning av mina intressen i form av att jag då och då lägger upp små saker man kan få (skrivbordbakgrunder t ex) och att jag oftast lägger ner tid på att göra mina bilder tilltalande i PS. Jag skriver om mitt förflutna i små portioner och jag skriver om min tråkvardag också. Lite av mycket, med andra ord.



Eller hur skulle DU beskriva min blogg?



Sv: Nja, det där att signa upp mig på en distanskurs.. nix. Jag har plågat mig igenom komvux i två omgångar för jag hade ett par kärnämnen som skulle fixas (gick bara tvåårigt gymnasium) och fick lägga in en massa ämnen för att få rätt poäng. Vissa var roliga, pedagogisk ledarskap, filosofi, psykologi. Men jag har fått nog av att tvingas läsa ointressanta saker. Jag är tyvärr inte en vetgirig människa. Jag skiter i vad som händer där jag inte är. Sorgligt men sant. Min sambo avskyr det draget, eftersom han själv vet typ hur mycket som helst och är jätteintresserad av att lära sig nytt. Jag har inte intresse eller tålamod. Men tack för tipset, besöket och kommentaren. Det är alltid trevligt med långa kommentarer :o)

2010-04-28 @ 11:48:15
URL: http://egomamma.se
Postat av: Daniel

Bra indelning! Tror de flesta ingår där.



Kör med humor och kan känna att jag tar del i samtliga indelningar. Lite personlig, lite extrem, lite fokusering på en viss genre... och nångån allmän. Men det tycker jag e tråkigast! ;)

2010-04-28 @ 12:13:35
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Filippa

Du har så rätt! :)

2010-04-28 @ 15:15:45
URL: http://siluetts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0