Hur egoistisk är du?

Jag är mitt i en diskussion på Facebook om huruvida Sverige skall ta emot invandrare och flyktingar eller inte. Nedan följer min åsikt.

Vi borde ta in flyktingar och invandrare i den mån vi gör. Det är nämligen så att för att Sverige skall kunna gå runt ekonomiskt är vi i behov av fler unga och färre gamla för att vår befolkningspyramid inte skall bli regressiv. Det säger sig självt att om vi ska försörja 100 pensionärer räcker det inte att vi är hundra unga, vi måste vara minst två hundra för att klara av pressen. Och eftersom vi svenskar fortsätter föda få barn behöver vi importera arbetskraft. Jag menar att de som påstår att invandring kostar mer än vad den ger har fel.

Sedan tycker jag att det har mycket med moral att göra, jag anser att vi har rätt att gifta oss även med män/kvinnor som inte är från Sverige och jag anser att de borde få stanna här. Jag anser också att vi bör ta hand om flyktingar. Tänk er själva att vakna av bomber varje dag, vara livrädd och övertygad om att man ska dö. Jag hade också flytt, trots att jag älskade min kultur och mitt land. Att jag sedan hade viljat fly tillsammans med hela min familj borde inte vara särskilt konstigt, jag vill väl leva med dom som jag älskar? Jag anser att det är vår skyldighet att hjälpa de människorna som är rädda, hotade och riskerar att dö utan vår hjälp. Jag förstår lik väl som alla andra att vi (sverige) inte kan hjälpa alla, vilket vi inte gör - många får avslag - men vi måste ta emot de som har det allra värst. Det är vår skyldighet.

Jag har en platt tv hemma, jag har en fungerande spis, jag äger min bostad, min son har hela och rena kläder. Kan vi verkligen med att gotta oss själva på bekostnad av andra? Svaret är ja. Men det måste väl finnas en gräns?! Hur snåla är vi? Kan du tänka dig hur flyktingar känner när de ska sova?

Vi borde ta in fler flyktingar än vad vi gör. Inte en miljon mer, men vi kan ta emot några fler! Det handlar om att vi måste lägga resurser på att hjälpa dom till en början (mer resurser än vad vi lägger i nuläget), för att sedan få tillbaka de pengarna när de börjar arbeta, när de hjälper oss att försörja våra pensionärer. Jag tror inte en sekund på de partiska siffrorna som SD har presenterat, invandring ger oss en starkare ekonomi på sikt! Vi är beroende av invandring för att vi ska ha råd att köpa våra dyra lyxvaror, utan dom hade nästan hela vår inkomst gått till skatt.

Men det är inte det som är det viktigaste. Vi är väl människor?! Om Sverige låg i krig och vi var tvugna att fly, skulle ingen ta emot oss då? Hur många av mina nära och kära skulle dö innan vi hann lämna landet? Skulle vi resten av livet få gömma oss olagligt och leva på vatten och bröd i ett land där vi inte kunde språket?

Jag är egoistisk, för jag är inte beredd att leva utan spis. Men jag kan ta mig fan låta bli att köpa ferrarin i några år för att hjälpa några rädda flyktingar.

De ger oss pengar på sikt och VI har ett moraliskt ansvar.

Ni väljer själva. Men ni skall veta det att det är vi som förstör Sverige och inte dom. Alla dessa egoister. Det är så att man skäms för att vara en del av det...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0