Filosoferar i dimman...

Jag har en konstig fundering som jag tänker dela med mig av mitt i feberdimman (nämnde jag taggtråden i halsen? Tyck synd om mig.)

Uttrycket "Ingenting är svart eller vitt" hör vi ofta, vilket då kan tolkas som ingenting är bra eller dåligt (jag är övertydlig).
Jag har inte tidigare tänkt på det utan mer hört uttrycket och gått vidare med mitt liv, men idag insåg jag att det kanske stämmer. Ingenting är bra utan att vara dåligt eller tvärtom.
Låt säga att du får högsta betyg på ett prov, det tycker du nog är bra, men du använde förmodligen mer papper än vad du hade gjort om du fick ett g. Det kanske innebär att en liten flicka i asien har fått arbeta mer eftersom du använde mer papper eller också skördades mer skog. Vilket inte är bra. Det finns många exempel.
Att jag är sjuk tycker inte jag är vidare bra, men indirekt kanske någon kunskapstörstande person i skolan tycker det var väldigt bra att denne fick ta min tid med läraren.

Den här teorin förutsätter dock att det alltid är något dåligt eller bra som leder till det motsatta och det behöver inte vara korrekt. Varpå teorin just sprack och inlägget sjönk rejält i värde. Men i alla fall i många fall stämmer den ska ni se. Ingenting är svart eller vitt, right.

Hm. Ja. Som sagt jag har feber. Skyller på det. Men helt knäpp är jag (nog) inte...




Kommentarer
Postat av: Linnea

haha du är också rätt rolig! fast du har helt rätt. ser man det på det sättet är ju aldrig någonting varken bara bra eller bara dåligt!

2010-09-17 @ 09:17:43
URL: http://mammacaruso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0